Beladvies in de zwangerschap

- Symptomen bij kindje

Beladvies bevalling

​

Wanneer je denkt dat de bevalling begonnen is, mag je op elk tijdstip bellen, ook midden in de nacht. Ook bij twijfels kun je ons te allen tijde bellen.

​

Maar als houvast hebben we hier een aantal handvatten:

​

Voor 37 weken bel je altijd bij weeën, bloedverlies of gebroken vliezen.

​

Na 37 weken bel je ons als het volgende zich voordoet:

Weeën

Weeën zijn regelmatige pijnlijke harde buiken die komen en gaan. De weeën zorgen voor ontsluiting.

​

Laat je niet van de wijs brengen door voorweeën, valse weeën en indalingsweeën. Deze weeën zijn onregelmatig qua sterkte en frequentie. Ze kunnen pijnlijk en vermoeiend zijn, maar geven geen ontsluiting.
Neem een warme douche en probeer nog wat te rusten.

Vruchtwaterverlies

Wanneer de vliezen breken, merk je dat je opeens vaginaal vocht verliest. Het kan een plons vocht zijn, maar je kan ook kleine beetjes vocht verliezen. Probeer wat vruchtwater op te vangen in een kraamverband of glas en bewaar je slipje als deze nat geworden is.

​

Zijn je vliezen gebroken dan mag je nog niet in bad zolang je geen regelmatige weeën hebt. Douchen is geen probleem, maar gebruik geen vaginale douche.

Bloedverlies

Een beetje bloedverlies is normaal bij een bevalling. Vooral tijdens de weeën (bloedverlies uit de baarmoedermond die verder open gaat) of bij het breken van de vliezen (het vruchtwater is dan vaak lichtroze)

Wanneer je ruim bloedverlies hebt zoals bij een menstruatie neem dan direct contact met ons op.

Ongerustheid

Bovenstaande is een richtlijn. ​

Niet één bevalling is hetzelfde.

Als je ons nodig hebt en geen van bovenstaande punten is van toepassing, of als je ongerust bent, mag je natuurlijk altijd bellen.

Slijmprop

Soms verlies je de laatste weken van je zwangerschap de slijmprop. Deze kun je verliezen als prop, of in gedeeltes. Het verliezen van de slijmprop is geen teken dat je gaat bevallen. De bevalling kan gerust nog enkele dagen of weken op zich laten wachten. Soms verliezen vrouwen de slijmprop wel aan het begin of tijdens de bevalling.

Afbeelding weeen beladvies.png
Afbeelding gebroken vliezen beladvies.png

Verloskundige Zorg in Breda, Prinsenbeek, Terheijden, Teteringen, Zevenbergen, Etten-Leur, Rijsbergen en Zundert