Beladvies Zwangerschap

- Symptomen bij kindje

Beladvies in de zwangerschap

​

Bespreek je zorgen over je zwangerschap altijd met ons. Ongerustheid is altijd een reden om te bellen.

Bloedverlies

Heb je vaginaal bloedverlies, bewaar je slipje of inlegkruisje en bel ons. Het kan ook handig zijn om een foto te maken van het bloedverlies.

Bloeddrukklachten

Neem contact met ons op als je meer dan 20 weken zwanger bent en last hebt van één of meer van de volgende signalen:

• Visusklachten (bijvoorbeeld vlekken, sterretjes of lichtflitsen zien)

• Braken

• Gevoel van strakke band om je hoofd of bovenbuik

• Pijn in je bovenbuik of tussen je schouderbladen

• Plotseling vocht vasthouden in je gezicht, handen of voeten in combinatie met één van bovenstaande klachten

• Weinig of niet plassen ondanks veel drinken.

Toenemende buikpijn/rugpijn die komt en gaat voor 37 weken

​

Je baarmoeder is een spier. Harde buiken zijn samentrekkingen van die spier. In de laatste weken van je zwangerschap gaat je baarmoeder zich voorbereiden op de bevalling en is het normaal dat je harde buiken krijgt. Ook kun je harde buiken krijgen bij drukte of stress. Een volle blaas, bukken, een orgasme of bewegingen van je kindje kunnen ook voor harde buiken zorgen. Harde buiken zijn dus een normaal verschijnsel in je zwangerschap. Niet iedereen heeft hier last van.

Veel harde buiken zijn een reden om alert te zijn. Ga bij jezelf na of je misscien t druk bent geweest of veel stress hebt. Luister naar je lichaam en pak op tijd je rust.

​

Let op: Wanneer je voor de 37ste week harde buiken hebt die met regelmaat terugkomen (bijvoorbeeld ieder kwartier)of pijnlijk zijn, moet je altijd direct contact met ons opnemen!

Vruchtwaterverlies voor 37 weken

Wanneer je in de zwangerschap vaginaal vocht verliest kan het zijn dat je vliezen gebroken zijn. Het kan een plons vocht zijn, maar je kan ook kleine beetjes vocht verliezen. Vruchtwater is vaak helder en ruikt een beetje zoetig. Soms heeft het een gele, groene of bruine kleur. Probeer wat vruchtwater op te vangen of bewaar je slipje als deze nat is geworden en bel ons.

Als het hoofdje van jullie kindje nog niet ingedaald was tijdens de laatste controle, kun jehet beste even gaan liggen tot wij langs geweest zin.

Ook wanneer je twijfelt of het vruchtwater kun je ons gewoon het beste even bellen.

Minder kindsbewegingen

Als je 28 weken of meer zwanger bent en je voelt je kindje duidelijk minder bewegen dan je gewend neem dan contact met ons op.

Als je 24 weken zwanger bent krijg je van ons tijdens het spreekuur een folder mee over je kindje voelen. We raden je aan deze folder goed te lezen. Hierin staat duidelijk uitgelegd wanneer je in ieder geval dient te bellen.

Beladvies in beeld

klik hier voor het beladvies in beeld

Bloedverlies
Bloeddrukklachten